Японската компания Mitsubishi се е доказала като производител на едни от най-надеждните превозни средства със задвижване към четирите колела. Всичко започва през 30-те години на миналия век с автомобила PX33, оборудван със 4WD технология.
В последствие от Mitsubishi разработват и въвеждат множество 4x4 модели, включително леки коли и пикапи, но най-популярният и до днес е Pajero. Джипът се появява на бял свят през 1982-ра, а през 2006-та беше пуснато в продажба неговото четвърто поколение.
Миналата година Mitsubishi Pajero получи леко освежаване и модернизирани скоростна кутия и 3.2-литров дизелов двигател, извели го по всички показатели до челни позиции в неговия сегмент. Освен това максималната му теглителна способност е увеличена от 3 300 на 3 500кг.
Екстериор
Още при първата среща с Mitsubishi Pajero разбирате, че той не е просто SUV модел, а един истински джип, способен да ви измъкне от всяка ситуация и да ви отведе безпроблемно до всяка една дестинация, за което говори и външният му вид.
Дизайнът на автомобила изразява стремежа на Mitsubishi да създаде едно изцяло ново Pajero, надминаващо по всички показатели своите предшественици. Смелите линии му придават едновременно солиден и изтънчен облик, като същевременно е повишена безопасността и е намалено нивото на шум.
Интериор
Вътрешността на автомобила е изключително просторна, предоставяща достатъчно място на всички пътници, включително и на тези на третия ред седалки. Това, в комбинация с луксозния кожен салон и всевъзможните екстри, допринасят за отличен комфорт както в града, така и при пътувания на дълги разстояния.
В стандартното оборудване на Mitsubishi Pajero са включени сензорни чистачки и светлини, кожени салон и мултифункционален волан, отопляеми и ел. регулируеми предни седалки, 860-ватова аудио система Rockford Acoustic с 12 високоговорителя, DVD навигация с 40GB хард диск и карта на България, мултифункционален тъчскрий дисплей, камера за обратно виждане и др.
Двигатели
В България Mitsubishi Pajero се предлага с два двигателя. Това са модернизираният 3.2 DI-D и изцяло новият бензинов 3.8 V6. Последният доставя 250к.с. мощ и 329Нм. въртящ момент, и е най-мощният използван някога от Pajero. С него автомобилът ускорява от 0-100км/ч. за 10.8сек. и развива 200км/ч.
Четирицилиндровият дизелов 3.2 DI-D получи нова конструкция през 2009г., като бяха направени промени по лагерите, главите на цилиндрите, буталата, свързващите щанги, разпределителните валове, системата на клапаните, турбокомпресора, маслената помпа, системата за впръскване и електронното управляващо устройство.
Резултатът от извършените подобрения по турбодизеловия двигател е мощност от 200к.с. и максимален въртящ момент 441Нм., наличен още при 2 000об/мин., което е с цели 40к.с. и 68Нм. повече от тези на стария 3.2 DI-D агрегат. Разходът на гориво пък е намалял от 10.3л/100км. на 8.5л/100км., а отделяните CO2 емисии са спаднали от 280 на 224гр/км. Ускорението от 0-100км/ч. с този двигател става за 11.1сек., а максималната скорост достига 180км/ч.
Технологии
Системата Super Select 4WD-II безспорно е най-важната в Pajero, плод на повече от 70-годишно развитие и усъвършенстване на технологията за задвижване към четирите колела, донесла на модела рекордните 12 победи в най-трудното рали – Дакар. Фактът, че Mitsubishi Pajero се справя безпроблемно при всякакви екстремни условия по време на състезанията гарантира, че в каквато и ситуация да попаднете, автомобилът ще ви измъкне от нея.
Усъвършенстваната система Super Select 4WD-II има четири режима на работа. При икономичния 2H задвижването се предава само към задните колела, а при стандартния 4H към четирите. При превключване на 4HLC на помощ идва блокажът на централния диференциал, спомагащ за поддръжка на движещата сила при повърхности с лошо сцепление, а режимът 4LLC се използва единствено в критични ситуации и необходимост от контролирано спускане по стръмнина или излизане от гъста кал, пясък или сняг.
Водачът може да блокира и задния диференциал при изключително екстремни условия, а електронната система EBAC (Engine Brake Assist Control) се активира единствено в режим 4LLC, когато е включена първа скорост и кракът на водача не е върху спирачката, поемайки спирането на колата и давайки възможност за контролирано спускане.
Настоящото Mitsubishi Pajero разполага и с усъвършенствано независимо окачване на четирите колела, осигуряващо гладко и комфортно движение върху всякакъв терен, както и по-голяма безопасност. Скоростната кутия INVECS II също е модернизирана, като има спортен режим за ръчна смяна на предавките и се адаптира към различните стилове на шофиране на водачите.
Сигурност
Mitsubishi Pajero предоставя безупречна сигурност, присъща за всеки истински джип, но автомобилът може да се похвали и с множество системи за безопасност, гарантиращи, че при катастрофа или преобръщане, водачът и пътниците няма да получат никакви или ще се разминат с минимални наранявания, стига разбира се да са си поставили коланите.
Автомобилът е оборудван с предни въздушни възглавници на две нива, странични въздушни възглавници, въздушни възглавници тип „завеса” и триточкови колани с блокировка на издърпването при инцидент. Каросерията пък може да абсорбира удар около двигателя, като по този начин се поема част от силата му.
ABS системата на Pajero е с електронно разпределение на спирачното усилие (EBD), осигуряващо максимална ефективност при спиране, независимо от броя на пасажерите, товара и пътната настилка. Системата ASTC (Активен контрол на стабилността и тракшън контрол) регулира спирачната сила върху всяко колело при завиване, като поддържа и оптимална движеща сила при всякакви пътни условия и терени.
Цени и оборудване
Цената на Pajero 3.2 DI-D в България е 99 990лв., а тази на Pajero 3.8 V6 – 107 990лв., като в тях освен гореспоменатото оборудване и технологии влизат тонирани стъкла, поглъщащи ултравиолетовите лъчи, затъмнени задни стъкла, ел. отопляеми и сгъваеми странични огледала, електрически панорамен люк, степенки, ксенонови светлини, рейки на покрива, два акумулатора, 18-инчови алуминиеви джанти и др.
До 25 февруари обаче, може да се възползвате от възможността да се сдобиете с дизеловата модификация на Mitsubishi Pajero само срещу 83 988лв., като промоцията е валидна до изчерпване на количествата. Имайте предвид, че моделът разполага с трети ред седалки, поради което е възможно ползване на данъчен кредит при покупката му.
Заключение
Ако желаете да притежавате автомобил, който предоставя безупречна сигурност и първокласен комфорт, то Mitsubishi Pajero е отличен избор. Моделът се е доказал през годините като един от най-надеждните джипове, а четвъртото му поколение надминава във всяко отношение своите предшественици.
Неговите системи за пасивна и активна безопасност осигуряват вашата сигурност дори и при тежки произшествия, а технологията за задвижване към четирите колела гарантира безпроблемно пътуване до всяко едно място, независимо къде се намира и през какви терени трябва да минете, за да стигнете до него. Автомобилът може да преминава дори през водни препятствия, с дълбочина до 70см.
Тестовият автомобил
Предоставеният ни за теста автомобил е от дизеловата модификация Pajero 3.2 DI-D, при която 40-те конски сили повече, за които вече споменахме, веднага се усещат. С модернизирания двигател, джипът е станал доста по-пъргав, особено когато петстепенната автоматична трансмисия се превключи на спортен режим, с ръчна смяна на предавките.
Автомобилът разполага с всички изброени по-горе екстри и технологии, като екстериорът му е в цвят Dune Beige, а интериорът е тапициран с мека бежова кожа, съчетана с дървени и алуминиеви декоративни елементи. Видимостта от Mitsubishi Pajero е отлична, за което допринасят големите прозорци и странични огледала, както разбира се и фактът, че става въпрос за джип и то не какъв да е.
Екипът ни реши да се изкачи с автомобила до местността Копитото (Витоша), за да направи снимки пред едноименния хотел. Вероятно е излишно да споменавам, че въпреки скования в лед път, джипът се държеше все едно е на асфалт и дори за миг не поднесе или забуксува, независимо, че гумите му бяха четирисезонни.
Някак тумбесто изглежда :)