История
Когато през 2003г. BMW въведе компактния SUV X3, никой не предполагаше, че той ще стане толкова популярен, поради високата му цена, но моделът надмина всички очаквания. Естествено Mercedes и Audi не можеха да стоят безучастно, което доведе до появата на GLK и Q5.
Mercedes GLK направи своя световен дебют през април 2008г., на изложението в Пекин (Китай), и беше въведен на европейския пазар през есента на същата година, като само за един месец немската компания получи 10 000 поръчки за него.
Екстериор
Въпреки че Mercedes GLK е насочен предимно към дамите и се определя като „женски” автомобил, той всъщност не излъчва никакъв сексапил, а дори напротив - външният му вид вдъхва усещане за груба сила и мощ, присъщи за мъжете.
Компактният SUV споделя обща платформа с C-Class, но при GLK ясно личат характерните за по-големия му брат GL-Class дизайнерски линии и не случайно той носи в името си буквата “G”. Голямата радиаторна решетка, ъгловатите форми, добрият пътен просвет и двата накрайника на изпускателната система допринасят за агресивния външен вид на автомобила.
Интериор
Габаритите на GLK са по-малки от тези на конкурентите му - BMW X1 и Audi Q5, но той предлага отлично пространство за пътниците и достатъчно място за багаж в товарното отделение, чийто обем стандартно е 450 литра, но при сгънати задни седалки се увеличава до 1 550 литра.
Още при качването си в компактния SUV, човек усеща, че моделът е представител на премиум сегмента. Наред с отличната видимост във всички посоки, характерна за GL-Class и класическия G-Class, Mercedes GLK може да се похвали и с окачване Agility Control, адаптиращо се към пътните условия и навиците на водача, което допринася за комфорта по време на пътуване.
Двигатели
Mercedes GLK се предлага в дизеловите модификации 220 CDI (170к.с.) и 320 CDI (224к.с.), и бензиновите 300 (231к.с.) и 350 (272к.с.). При първата двигателят е от серията BlueEFFICIENCY и се характеризира с отлични параметри, като с него автомобилът ускорява от 0-100км/ч. за 8.8.сек. и може да развие 205км/ч. В същото време средната консумация на гориво е 6.9л/100км., а отделяните CO2 емисии – 183гр/км.
Модификацията GLK 320 CDI, с каквато проведохме нашия тест драйв, ускорява от 0-100км/ч. за 7.5сек., развива максимум 220км/ч. и изразходва средно по 7.9 литра дизелово гориво на 100км. пробег. Трилитровият и двигател е снабден със система за рециркулация на изпусканите газове, оксидиращ каталитичен конвертор и стандартен филтър за твърди частици, който не се нуждае от поддръжка.
Бензиновите GLK 280 и GLK 350 гарантират скоростна функционалност при умерена консумация на гориво, като при втория динамичните показатели са сравними с тези на спортните коли – ускорение от 0-100км/ч. за 6.5сек.и достигане на максимална скорост от 230км/ч.
И при четирите модификации скоростната кутия е седемстепенна автоматична 7G-TRONIC, но нейният лост се намира на централната конзола, а не на волана, както е при моделите ML-Class и GL-Class.
Безспорното доказателство за качествата на Mercedes GLK дойде преди десетина дни, когато тунинг компанията Brabus разпространи информацията, че доработена от нея версия на модела е развила на пистата Нардо в Италия 322.3км/ч., с което се е превърнала в „Най-бързият легален SUV в света”. Имайте предвид, че немските тунери са успели да вкарат в компактния SUV чудовищен V12 двигател, който е с увеличен обем от 5.5 на 6.3 литра и разполага с мощност 750к.с.
Технологии
Сърцето на GLK е последното поколение на системата за задвижване към четирите колела 4MATIC, а комбинирането и с най-новите електронни системи за контрол допринася за завидните офроуд качества на автомобила. Системите за динамика на управлението ESP, ASR и 4ETS са превъзходно синхронизирани една към друга, гарантирайки стабилно управление при всякакви пътни условия и терени.
Mercedes GLK има възможност да се поръча с офроуд пакет, при който с натискането на бутона „G” се задейства специална програма за шофиране. Тя променя схемата за превключване на предавките на 7G-TRONIC, „омекотява” характеристиките на педала на газта и активизира офроуд функцията ESP.
В режим „офроуд” системата работи с по-голяма степен на превъртане на колелата, като в същото време пази стабилността при поддържане на посоката. Тази стратегия за контрол подобрява сцеплението, особено при повърхности с ниско триене като пясък, чакъл или дребни камъни. Има възможност да се избере и режим за ръчно превключване на предавките, при който смяната става чрез планки на волана. В допълнение, системата Downhill Speed Regulation (DSR) може автоматично да поддържа предварително зададена скорост при спускане по стръмен наклон.
Сигурност
GLK може да се похвали с отлична активна и пасивна безопасност. В стандартното оборудване на модела са включени множество системи за сигурност, седем въздушни възглавници, NECK-PRO крашактивни подглавници за предните места и подсилена защита от страничен удар.
Като опция се предлага системата PRE-SAFE, разчитаща на множество сензори за предвиждане на удар и предприемаща подходящи мерки преди сблъсък. При възникване на инцидент, тя изключва двигателя, включва аварийните светлини и отключва вратите.
Цени и оборудване
Базисната цена на GLK в България започва от 77 920 лева, при модификацията 220 CDI BlueEFFICIENCY, като в стандартното оборудване, освен споменатите по-горе екстри и технологии, влизат също 17-цолови алуминиеви джанти, двузонова автоматична климатична инсталация THERMATIC с прахов филтър, аудио система със CD/MP3 съвместимост и 5-инчов цветен дисплей, BLUETOOTH разговорна уредба и др.
При модификациите 320 CDI, 300 и 350, чиито цени започват съответно от 93 880 лева, 89 655 лева и 98 105 лева, стандартното оборудване включва още променливо сервоуправление, по-голям резервоар (66 литра) и отново 17-инчови джанти, но с друг дизайн.
Допълнително се предлагат няколко пакета и всевъзможни екстри, сред които система за паркиране, камера за движение на заден ход, панорамен покрив, мултимедийна система COMAND, комфортен климатик THERMOTRONIC, би-ксенонови светлини с интелигентна система за управление (ILS), озвучителна система Harman/Kardon, система за комфортен достъп и стартиране на двигателя KEYLESS-GO, автоматично отваряне/затваряне на багажника и др.
Заключение
Mercedes GLK е универсален автомобил, който може да се използва както за ежедневно шофиране в града, така и за дълги пътувания или офроуд приключения, предоставяйки на водача и пътниците достатъчно пространство и отличен комфорт.
Благодарение на компактните за този сегмент размери и особено когато в оборудването са включени парктрноник и камера за движение на заден ход, паркирането с автомобила на неудобни места се превръща в изключително лесна задача. От друга страна, адаптивното окачване Agility Control гарантира комфорт при дълги пътувания, а проходимостта на GLK е на много високо ниво, като автомобилът може да изкачва наклони със стръмнина до 68% и да преминава през вода с дълбочина до 300мм.
Тестовият автомобил
Екипът ни провери възможностите на Mercedes GLK 320 CDI, като тестовият автомобил е оборудван с множество допълнителни екстри, на стойност около 37 500 лева. Неговият цвят е бонамит сребрист металик, а тапицерията му е от естествена кожа в черен цвят. Спортният пакет „Екстериор”, включващ 19-инчови джанти, хром пакет, уширения в цвета на купето и спортно окачване, допълнително подчертава агресивния вид на превозното средство.
Сред глезотиите в оборудването присъстват екстри като камера за движение на заден ход, парктроник, предни седалки с мемори функция, мултимедийна система COMAND APS с HDD-навигация, DVD-чейнджър за 6 диска и LINGUATRONIC, автоматична климатична инсталация THERMOTRONIC, би-ксенонови светлини с интелигентна система за управление (ILS), пакет "Интериорно осветление", автоматично отваряне/затваряне на багажника и др.
Автомобилът е регистриран в края на месец юни и с него вече са изминати над 15 000км., така че двигателят му е напълно разработен и успяхме да използваме капацитета му изцяло. 224-те коня под капака и максималният въртящ момент от 540Нм., наличен още при 1 600об/мин., допринасят за отличната динамика и превръщат изпреварването в детска игра, стига да се спазват пътните маркировки и знаци.
Очаквайте в началото на новата 2010-та следващия ни тест драйв, когато ще седнем „Зад волана” на…… Е, няма да разваляме изненадата!
mercho si e super